Лінгвістична казка про апостроф. Призначена для використання на уроці української мови в 2 класі
Автор: вчитель початкових класів Бойко Тетяна Дмитрівна

Апостроф Бойко Т.Д.
(Лінгвістична
казка)
У
місті Звуків жили … (звуки).
Було
у цьому місті лише дві вулиці. Одна -
Довга , на якій жили приголосні звуки і Коротка – на якій жили голосні. На Довгій
вулиці приголосних звуків було тихо.
Інколи чути було шепіт, шипіння, клацання, пихтіння. Чому? (ш, с, ч, п, б, к
г…)
А
на Короткій – завжди гамір, крик, спів, вигуки. Бо там жили …(голосні звуки).
Букви
любили ходити один до одного в гості, дружили. І тому життя в них було веселе,
цікаве і захоплююче. Букви гралися в ігри. Ставали у рядок і утворювали слова.
І саме так могли розповідати усім навколо різні цікаві історії, пригоди. Але їх
розуміли не всі, а лише ті, хто … (знав азбуку, вмів читати).
Повернемось до нашого містечка звуків. Букви жили в різних будиночках.
На
розвилці цих вулиць знаходився ставок, у якому плавали невеличкі створіння,
схожі на п’явки. ’
’ ’
І
коли букви голосні і приголосні ходили парами купатись, то ці дивні створіння чіплялись до
них і творили дивні речі. Найчастіше чіплялись вони до приголосних Б, П,В,М,
які жили в будиночку схожому на губи і ще до кількох звуків ( З, Д, Р, Ф, Ш.)
Ці
приголосні ставали твердими звуками, а
голосні Я, Ю, Є, Ї – кричали, утворюючи два звуки. Назвали це диво – створіння
– «АПОСТРОФ». Ось так вони ставали у пари.
Б’
Я , П’ Ю, В’ Ю, Ф ’Ю, Р’ Є, З’ Ї, Ш’ Я.
Він був досить дружелюбним і теж
любив гратися у слова. Він навіть знав лічилку, якою вибирав ведучого. Ось
вона:
В’юн, хом’як, пір’їна, в’ється.
Знак апострофом зоветься.
Ось і вас апостроф запрошує до гри
«Де моє місце?»
МЯТА, ІМЯ, СІМЯ, БЮТЬ, КАРЄР,
БУРЯН, ВЮН.
ДАВАЙТЕ ВИВЧИМО ВІРШИК ПРО АПОСТРОФ
, ЩОБ З НИМ ПОДРУЖИТИСЬ.
Я такий же як знак розділовий
І відомий усій дітворі.
Та в словах української мови,
Я пишусь не внизу , а вгорі.