Урок позакласного читання в
3 класі
Тема. Мандрівка з Веснянкою
в Країну Сонячних Зайчиків
(за казкою В. Нестайка „Країна Сонячних Зайчиків”)
Мета. Ознайомити учнів
з творчістю Всеволода Нестайка. Дати поняття – „віртуальний світ”, „віртуальна
країна”. Навчити дітей ділитися враженнями, щодо прочитаних творів;
розмірковувати над змістом казки, вчинками героїв; привчати самостійно
орієнтуватися в книзі; розвивати уяву, уміння заінтересувати прочитаним твором
друзів; одержувати насолоду від спілкування з героями твору. Виховувати інтерес до творчості
В.Нестайка.
Обладнання і матеріали до уроку: портрет
В.З.Нестайко, добірка творів, силуетна картинка хлопчика Веснянка, дитячі
ілюстрації до прочитаних творів.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Казка – п’єса, казка – вірш,
Казка – загадка... Повір,
Всі вони цікаві дуже
І до них ви небайдужі.
Героїчні, чарівні,
Фантастичні, побутові...
Та з’явились казки нові.
Автор Всеволод Нестайко
Віртуальну створив казку.
Ви такого ще не знали,
Бо це світ його уяви.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні із хлопчиком Веснянкою ми відправимось у
мандрівку до Країни Сонячних Зайчиків, дізнаємось хто створив цей дивний світ, познайомимось з віртуальними
країнами і дуже незвичайними героями.
ІІІ. Основна частина уроку.
-
Що
діти означає „віртуальна країна”? (Несправжня, це витвір уяви автора.)
-
Хто ж
створив таку незвичайну країну?
1.
Розповідь вчителя про автора і його творчість
(використати портрет письменника).
30 січня 2005 року письменнику Всеволоду Нестайку,
лауреату літературної премії Лесі Українки та багатьох інших премій і відзнак,
виповниться 74 роки. Варто назвати це прізвище і на обличчях дорослих і дітей
з’являться посмішки, а то й бісики в очах, бо своїми веселими, дотепними,
мудрими повістями й казками радує, веселить і повчає вже не одне покоління, бо
за плечима у нього близько сотні виданих
книжок. Це ціла авторська бібліотека.
Повість – казка „В
Країні Сонячних Зайчиків” була однією з перших, вийшла у світ у 1959
році. Як же народилася ця казка? Сонячних зайчиків звичайних, які ми з вами
бачимо у сонячний день, тобто віддзеркалення сонячних променів, створив не
Всеволод Нестайко. Але про живого сонячного зайчика з довгими вушками, лапками
та куцим хвостиком написав саме він. А було це так...
Одного сонячного ранку, перед пробудженням,
наснилось письменникові, що на його носі сидить живий сонячний зайчик і золотим
пензликом малює на щоках ластовиння – до речі, у дитинстві Всеволод Нестайко
був веснянкуватий. Письменник відразу
розпочав писати про отих лоскотливих і веселих сонячних зайчиків. Так і
народилася ця казка. Незабаром книга стала всесвітньо відомою і була
перекладена на багато мов.
А згодом,
після зустрічей із дітьми, які її прочитали, з’явилися на світ ще дві, що стали
її продовженням. Це „Незнайомка в Країні Сонячних Зайчиків” і „В Країні Місячних Зайчиків”.
- Що ж відправимося в мандрівку?
- Хто поведе нас у віртуальну Країну Сонячних
Зайчиків і розкаже про неї.? (дитина зачитує уривок з повісті).
- Давайте ближче познайомимося з нашим героєм.
Розкажіть про нього. Зачитайте опис хлопчика Веснянки.
- Чи готові ви в мандрівку?
2. Вікторина
(за правильні відповіді діти отримують
ластовинку - кружечок)
Примітка. В
запитаннях, де діти зачитують уривки тексту, дається завдання відшукати уривок
і продовжити читання.
- Розкажіть
про країну, де жив Веснянка. (Ластовинія) Що було особливістю жителів цієї
країни? (ластовинки і всі були руді).
- Яка
найбільша споруда була у цій країні? (Цирк, бо було багато дітей).
- Що
найбільше цінували в Ластовинії?
(Усмішки).
- Як
називалася бухта, до якої припливали кораблі? („Будь ласка”).
- Звідки
прибула сюди ворожа флотилія? (З Хуліганії).
- Як
ставилися хуліганці до жителів Ластовинії? (Регочучи, знущались, особливо
з дітей).
- Як
довелося захищатися жителям Ластовинії? (Створили „Притулок маленьких
друзів” у дрімучому лісі за Синіми Скелястими горами. Очолив цю роботу дід
Маноцівник ).
- Що
сталося під час прогулянки Веснянки із своїми найближчими друзями? (Слона
Бруса і мавпочку Мандрику вбили хуліганці – Біль Каналія, Том Павук і Джон
Цибуль. Веснянку захопи в полон.)
- Чи
показав Веснянка хуліганцям місце , де ховалися діти? (Ні. Він повів
ворогів у лісові нетрі.)
- Хто
врятував Веснянку? (Сонячні
Зайчики).
- Що за
незнайомець з’явився у колонії? Прочитайте про нього. (Пан Морок.
„Незнайомець” ст. 18, 25 К.”Веселка” /Тернопіль „Навчальна книга - Богдан
” 2003)
- Якою стала поведінка наших героїв з
появою пана Морока? (всі засинали, слухались пана Морока, незважаючи на
внутрішній протест. Ст.. 21 ).
- Куди
Веснянка вирушив з паном Мороком? (До Чарівного Дзеркала, яке було входом
до Країни Сонячних Зайчиків)
- Від кого
і що знав про цю країну Веснянка? (Від бабусі. Ст. 24)
- Розкажіть
про Королівство Глупої Ночі? („Начальник канцелярії нічних кошмарів”
ст.25)
- Де
лікувалися Сонячні Зайчики? (У Вежі сміху, де було багато кривих дзеркал)
.
- Ким
працювали Сонячні Зайчики? (у сонячній паровій машині - сонячна кузня,
зварка, медицина – отоларинголог, сонячні ванни.)
- Що
допомогло Веснянці пригадати сон, який не давав йому спокою? (Долина Щасливих
снів). Що це був за сон? (ст.40,
абзац 6.)
- Яке
рішення прийняли на Раді Сонячних Зайчиків? (Послати Веснянку за плащем
пана Морока, який був схований на вершечку верби в кущі-паразиті омели, що
називали „відьмина мітла”).
- Як
Веснянка знову потрапив до рук хуліганців? (ст. 48 , „Зустріч з давніми
знайомими”)
- Що
зробили хуліганці з Веснянкою? (Вкинули в печеру „ 33 лиха”)
- Як
Веснянка вирвався з полону? (Допомогли Сонячні Зайчики)
- Які
незвичайні події відбулися в Палаці Казок, коли туди потрапив пан Морок?
(„Незвичайні події в Палаці казок” ст..57)
- Як
вдалося казковим героям перемогти пана Морока? („Незвичайні подій в палаці
казок” ст. 60)
- В яку
пастку потрапив пан Морок? (В лабіринт дзеркал, де був один Сонячний
Зайчик).
- Які ще
перемоги святкували Ластовинці? (Перемога над Хулі ганцями, Королевою
Глупої Ночі ст. 65)
- Ким
вирішив стати Веснянка? (Садівником)
3.Допоможіть
Веснянці відшукати своїх друзів.
М
|
А
|
Е
|
Р
|
Б
|
Б
|
А
|
Н
|
У
|
Л
|
Р
|
К
|
Н
|
О
|
С
|
Я
|
Й
|
В
|
Д
|
Ц
|
Л
|
С
|
Ь
|
И
|
Р
|
І
|
В
|
Н
|
И
|
К
|
И
|
К
|
А
|
М
|
А
|
В
|
(Мандрика, Маноцівник, Бреус,
Сяйвик, Ясь)
4. Робота в парі біля дошки. Відгадайте кросворд. Прочитайте ключове слово. Що воно означало для
Сонячних Зайчиків?
(Запитання на карточці )
1. Хто був
першим помічником діда Маноцівника?
(Веснянка)
2. Хто став на захист ластовинців? (Маноцівник)
3. Що було особливістю жителів країни
Ластовинії? (Ластовинки)
4. Казковий герой – командир загону, що
боровся проти семиголових зміїв і драконів. (Котигорошко)
5. Як звали дядечка – зайця, з яким Веснянка
потрапив до Палацу Чарівних Казок? (Ясь)
6. Одна з найбільших друзів Веснянки.
(Мандрика)
7. Прізвище автора „Країни Сонячних Зайчиків”
(Нестайко)
8. Ім’я братика Сонячних Зайчиків.(Сяйвик).
5.
Індивідуальне завдання. Розгадай імена ворогів Веснянки і ластовинців.
наКальБілія, вукТомПа, буДжонДиль, рокпанМо.
Індивідуальне
завдання. Розгадай назви віртуальних країн:
стоніЛавия, ківСоКрачикнячЗайнаїних,
КрапоГлуїїчінаНо, гаХунілія.
В яку з них ти б хотів потрапити? Чому?
ІV. Підсумок уроку.
-
Чи
вважаєте ви Сонячних Зайчиків своїми друзями? Чому?
-
Чого
вони вас навчили?
-
Чи
можливо побачити Сонячних Зайчиків у нашому класі?
-
З ким
із героїв ви б не хотіли ніколи зустрічатись?
-
Хто з
героїв викликав почуття жалю?
-
Чи
сподобалась вам мандрівка з Веснянкою?
-
Порахуйте
отримані ластовинки. Виставлення оцінок .
V. Завдання на наступний урок.
Прочитати віршовані казки Н.Забіли.
Немає коментарів:
Дописати коментар